Anna Rogde

Verdens eldste seilende skonnert

En av verdens største maritime kulturskatter.

En av verdens største maritime kulturskatter.

 

SKONNERTEN "ANNA ROGDE" FYLLER 150 ÅR I 2018, OG VI FEIRER MED MANGE AKTIVITETER GJENNOM HELE ÅRET. LES MER OM VÅR JUBILEUMSFEIRING PÅ www.annarogde150.no

 

"Anna Rogde" anno 1868 fremstår i dag som et smykke etter mange år med godt vedlikehold av dyktige, frivillige ildsjeler! Det våges å påstå at hun er en av verdens største, operative maritime kulturskatter og selvsagt Harstads stolthet! De fleste turer går i Vågsfjorden, men de senere årene har du kunne observert henne så langt nord som Svalbard og sør til Brest i Frankrike. Skuta fikk status som vernet av Riksantikvaren i 1989. Du kan også være med ut på tur, enten som kunde eller mannskap!

Frivillig mannskap

Mannskapet du møter ombord på "Anna Rogde" er frivillige og medlemmer i Anna Rogdes Venner (ARV). Har du også lyst å bli en frivillig hos oss? Ta kontakt med skipper Eilif Gabrielsen: 908 12 337, eilif@stmu.no,  eller leder for Anna Rogdes venner: Anne Margrethe Eneberg: 911 14 560 annarogde1@gmail.com

Stiftelsen Anna Rogde

I dag er Stiftelsen Anna Rogdes formål å eie skonnerten Anna Rogde og Anna Rogde brygga på Kjøtta som kulturminne.

Stiftelsen stod for driften av Anna Rogde fra opprettelsen i 1992 til 2010. Fra 2010 ble driften av skuta overlatt til Sør-Troms Museum, basert på en avtale som ble inngått mellom disse to institusjonene. Bakgrunnen var at staten ønsket at museer skulle slås sammen til større enheter. I dag drives Anna Rogde som en avdeling av Sør-Troms Museum. Stiftelsen Anna Rogde er svært fornøyd med hvordan museet ivaretar skuta.

Selv om stiftelsen ikke har formelle oppgaver i driften av Anna Rogde, følger de godt med i det som skjer, og de bidrar der de kan på forskjellige områder. De skaffer gjerne finansiering av større vedlikeholdsprosjekter, og deltar i ulike fora for å promotere «Anna Rogde». 

Styret i stiftelsen Anna Rogde består i dag av:

  • Harald Alstad, styreleder - utpekt av Harstad kommune
  • Martin Nilsen, styremedlem - utpekt av Harstadregionens Næringsforening
  • Ann Kristin Stormo, styremedlem - utpekt av Sør-Troms Museum
  • Svein Arne Langseth, styremedlem - utpekt av Anna Rogdes Venner
  • Elleke Bergersen, styremedlem - utpekt av Anna Rogdes Venner

 

Om Anna Rogde

Fasiliteter og kapasitet

Kapasitet: For dagsturer, er skuta sertifisert for 60 personer.
Turer utenfor 5 nm, er den sertifisert for 30 pers.

Salongen: Koselig salong med sitteplasser for inntil 30 pers.

Lugarer: Anna Rogde har 5 lugarer i ulike størrelser, med sengeplass for 12 gjester

Bar : Alle rettigheter ombord.Det er ikke lov å nyte medbrakt.

Annet utstyr: Anna Rogde har alt påbudt sikkerhets og redningsutstyr ombord samt moderne navigasjonsutstyr.

Fasiliteter:

  • Romslig dekk med rom for oppbevaring 
  • Bar med alle rettingheter 
  • 2 toaletter m/vaskeservant 
  • 2 hånddusjer 
  • Bysse med alt moderne utstyr 
  • Vaskemaskin og tørketrommel 


Pris: Ta kontakt for tilbud.

For booking/spørsmål: 920 18 848/ 770 18 380

Historie

Anna Rogde er en slett-toppet skonnert av tre bygget i 1867/68 ved Bangsund skipsverft i Namsos. Skuta ble sjøsatt den 20. august 1868 under navnet "Anna af Bergen", riggingen foregikk året etter.
Skonnerten har et typisk clipper-skrog og ble konstruert av den kjente båtbyggeren Sigbjørn Birkeland fra Bakke i Hordaland for et partsrederi i Bergen. Fraktefarten var dengang i rivende utvikling fordi man ville ha hurtigere transport til markedene særlig av matvarer. Dette førte båtbyggerne bort fra de brede, flate jektene med råseil til hurtigere skip som kunne utnytte vinden bedre. Den nye båttypen var også lettere å manøvrere i trange farvann og trengte også mindre mannskap.

I 1872 kjøpte Hardanger-skipperen Isak Rogde skuta.Han flyttet til Kjøtta utenfor Harstad året etter, giftet seg med Anna Skuta ble kalt "Anna Rogde", men navnet ble ikke offisielt endret i papirene før i 1990, da skuta kom tilbake til Harstad. Frem til da var hun registrert som "Anna af Bergen". Med Kjøtta som base startet han et familierederi som baserte seg på frakt og salg av klippfisk som ble tørket på bergene på Kjøtta. Da han døde tok hans sønner over og virksomheten ble drevet over tre generasjoner gjennom 100 år. Flere ganger har skuta hatt turer til Spania og Portugal og andre land langs atlanterhavskysten. De fleste turene gikk imidlertid i nordlige farvann så langt nord som til Arkangelsk og Murmansk.

Dramatikk har det ofte vært, bl.a. opplevde Anna Rogde orkan på Finnmarkskysten i 1889. Orkanen ødela riggen og mannskapet måtte hugge ned stormasta for å berge skuta.

I 1972 lot brødrene Per og Wilhelm Rogde skuta gå i opplag etter at hun uavbrutt hadde gått i fraktefart fra 1868. År 1976 overtok brødrene Magne og Aage Indahl skuta for å bruke henne til turer med ungdom. De gjorde en formidabel innsats for å restaurere henne tilbake til original tilstand. Restaureringen ble svært dyr for de to entusiastene og i 1990 ble skuta overtatt av et finansieringsselskap og avertert til salgs. Et interesseselskap i Harstad kjøpte henne deretter tilbake til Harstad.
I dag eies skuta av Stiftelsen Anna Rogde, mens Sør-Troms museum sørger for driften i samarbied med Anna Rogdes venner, som stiller med kvalifisert mannskap.

Anna Rogde er sannsynligvis verdens eldste seilende skonnert, hun er bl.a. ett år eldre enn den kjente Cutty Sark. Hun er den femte største seilskuta i Norge og fremstår som en pryd for landsdelen og byen!

Anna Rogdes Venner


Også du kan bli medlem i Anna Rogdes venner! Vi jobber for å støtte opp om driften til en av verdens største maritime kulturskatter, skonnerten "Anna Rogde" fra 1868. Det gjør vi gjennom bidrag til vedlikehold ombord, som frivillig mannskap på kundeturer og fronter skonnerten på ulike arrangement.

Formål: Å støtte opp om bevaringen og driften av skonnerten - Anna Rogde - etter prinsippene for antikvarisk arbeide samt arbeide for bedre båtkultur, sjøvett og sikkerhet.

For å bli meldem: Ta kontakt med styreleder, Terje Ørjansen. Si gjerne noe om hva du ønsker å bidra med.

Medlemsfordeler: Den aller største belønningen er vissheten om at skonnerten bevares og drives. Bevaringen skjer gjennom bruk. Som medlem er du med å sikre at Harstad fortsatt kan være stolte av å ha det største seilskipet i Nord- Norge, og verdens eldste fortsatt operative skonnert. Ditt bidrag gjør også at skonnerten kan representere Harstad og Nord Norge i inn- og utland. I tillegg får du delta på opplæring i sjømannskap og turer i regi av både venneforeningen og Sør-Troms museum. Du vil motta informasjon om kommende arrangement og turer pr. e-post og på din mobil.

Venneforeningen bidrar i samarbeid med skipper til seiling, sjømannskap og vedlikehold ombord. Dette finner sted hver onsdag fra 1. august, ombord "Anna Rogde". Adressen er Merkurveien 21.

Venneforeningen organiserer kafè for veteranene ombord hver mandag kl. 10.00

Styret i Anna Rogdes venner består i 2018 av: Anne Margrethe eneberg, Svein-Arne Langseth, Roger Lysvik, Elleke Bergersen-Wartena, Snorre Øien. Vara er Sebastian Leufstadius og Kåre Karlsen

Vel møtt!

Medlem:              Kr. 300,-

Familie medlem:  Kr. 500,-

Bedriftsmedlem:  Kr.2000,-

 

 

 

Vi har hyggelige lokaler på Merkur, hvor skuta også har hjemmekai. 

Kontakt info:

Adresse: Merkurveien 21
Postadresse: Postboks 2228, 9497 Harstad
Epost: annarogde1@gmail.com
Mobil:90971004
 

Teknisk data

Type: 2-mastet slett-toppet skonnert

Byggeår: 1867-1868, sjøsatt 20. august 1868

Byggested: Bangsund Skipsverft, Namsos

Konstruktør: Sigbjørn K. Birkeland

Lengde: 92 fot

Bredde: 22 fot

Mastehøyde over dekk: 25.8 m

Tonnasje: 66 netto tonn, 92 brutto tonn

Seilareal: 444 kvm

Motor: Cummins QSM 1 1M, 350-405 hk, montert i 2012

Eier: Stiftelsen Anna Rogde

Dagens situasjon for "Anna Rogde"

"Anna Rogde" har vært i Harstad siden 1990. I løpet av disse årene har mange vært involvert i bidrag til den økonomiske delen av bevaring og vedlikehold. Både private og offentlige instanser. Denne støtten har vært gjennom prosjekt og kjøp av turer med skuta.
På denne måten har man klart å gjennomføre store vedlikeholdsprosjekt som bl.a nye seil, hjelpemotor,dekk og hovedmotor. Gjennom kjøp av cruise har man klart å finansiere andre driftskostnader for å holde skuta operativ.
Den store utfordringen var å få fast inntjening/støtte til å kunne ha en mer forutsigbar drift.

De senere årene begynte Harstad kommune og Tromsfylke å bidra med en fast årlig sum.I 2009 kom "Anna Rogde" på Statsbudsjettet for første gang i forbindelse med Kulturminneåret. For å kunne fortsette å motta nødvendig støtte fra det offentlige, måtte Stiftelsen Anna Rogde konsolidere med et museum i nærheten, var beskjeden. Da gikk stiftelsen på frierføtter til Sør-Troms museum. Svaret ble ja, og i 2010 var "ekteskapet" et faktum.

Nå drives skuta som èn av fire avdelinger i museet.

Skuta drives fortsatt av frivillige entusiaster. Til sammen er rundt 20 mennesker aktive i varierende grad. Museet jobber aktivt med å ivareta deres interesser.

De samme menneskene brukes til:

* Kundeturer,inntekter, samt for å imøtekomme ønsker/forventninger av allmenheten
* Formidling av kystkultur og sjømannskap, i.h.h.t vedtekter/formål med skuta
* Opplæring/utdanning, for å sikre fortsatt drift
*Vedlikehold, for å holde skuta operativ

Praktisk informasjon

Gammel skute med mange muligheter!
PÅKLEDNING
Anna Rogde har 19 varmejakker og oljejakker ombord, til fri disposisjon for våre gjester. Det anbefales likevel å ta med varmt, vindtett og vannavstøtende tøy, varmekjeledresser er det beste for da dekker man hele kroppen. Goretex fungerer også bra, bare man kler seg godt under. Varmt fottøy med gummierte såler (for godt fotfeste) samt hodeplagg og vanntette hansker er også å anbefale. «Det finns ikke dårlig vær, bare dårlige klær...!"

FISKEUTSTYR
Anna Rogde er ikke veldig godt egnet som fiskebåt, men har man lyst å kaste ut et snøre, kan man ta et med seg på tur. Er det bra fangst og det høver slik, kan man tilberede og spise den om bord.

UTSTYRET OMBORD
Dere trenger ikke å ta med soveposer, Anna Rogde har allergi testet og behagelig engangs sengetøy om bord inkl. i prisen. Redningsvester finnes i kasser på dekk og skipper vil ta en gjennomgang av rutinene for bruken av disse før turen starter. Ellers har Anna Rogde: 2 toaletter med vaskeservant, 1 dusj, vaskemaskin og tørketrommel, bysse med kjøleskap, fryser, stekeovn, kokeplater, mikroovn og oppvaskmaskin

DRIKKE SERVERING
Anna Rogde har bevilgning for drikkeservering på lik linje med en vanlig restaurant, derfor må all drikke som nytes ombord kjøpes fra Anna Rogde.

Dersom arrangøren skal betale dette får han utdelt drikkebonger av kokken, hvor antallet telles opp og signeres for ved reisens slutt. Faktura sendes da i etterkant av turen og her er det arrangørenes ansvar å signere for den serveringen som har vært.

Ellers er det også mulig å kjøpe drikkevarer kontant. Bankkort aksepteres ikke.

Krav til sikkerhets mannskap om bord “Anna Rogde”

Navigatør:
• Dekksoffiser D5
• ROC
• Passasjer- og krisehåndterings kurs (12t)
• Helseattest, sjømann
• IMO kurs 80t
• Intern opplæring


Maskinpasser:
• Passasjer og krisehåndteringskurs (12t)
• Helseattest, sjømann
• IMO kurs 60t
• Intern opplæring
• 6 mnd fartstid fra maskin
• 30 mnd tjenestetid i relevant praksis (landbasert praksis godkjennes)


Matros:
• Passasjer og krisehåndteringskurs (12t)
• Helseattest, sjømann
• IMO kurs 60t
• Intern opplæring
• 36 mnd fartstid/ 12 mnd fartsid som lettmatros + 24 mnd praktisk opplæring, yrkespraksis i mekaniske fag, maritime fag eller relevant tjenestetid på flyttbare innretninger.


Lettmatros:
• 6 mnd fartstid på dekk eller 24 mnd praktisk opplæring, yrkespraksis i mekaniske, maritime fag eller relevant tjenestetid på andre flyttbare innretninger
Kokekyndig/Byssepersonell:
• Ingen formelle krav
• Intern opplæring

Katie Payne 24.05.2013

About Anna Rogde

Facilities and capacity

Accommodation: 60 passengers within 5 nautical miles, 30 passengers on longer trips.

The saloon: An inviting saloon which can dine 30 guests.

Bar: Fully licensed

Cabins: 5 cabins in various sizes with a total of 12 beds.

Bathroom: 2 small bathrooms with toiletts, basin and handshower.

Galley: Our crew will prepare home made Norwegian cousine and serve your meals.

Laundry facilities: Washingmachine and tumbledryer.



For booking: 00 47 920 18 848/ 00 47 18 380

History

Anna Rogde is a flat - topped schooner with two masts. She was launched
August 20, 1868, under the name of Anna af Bergen. Rigging for fore - and aft sail was completed the following year. The boat has a typical clipper hull and was built by Sigbjørn Birkeland from Bakke in Hordaland for a co-operative shipping company.

The freight business was expanding rapidly at the time Anna af Bergen was built. Perishable products such as fruit, tea and fish called for better ships which could get things to the markets faster. This led builders away from the prevailing rounded and flat hulls that sailed poorly in favor of more streamlined ones. This new type of schooner was also better at negotiating the skerries and islets, and it required a smaller crew than the former square-sailed boats. The newly-developed boats thus reduced both sailing costs and sailing time.

In 1872 the Hardanger shipper Isak Rogde purchased the vessel. The following year he moved to Kjøtta near Harstad and there started a family shipping business with the Anna Rogde that spanned three generations and continued until 1972.

The ship has made several trips to Spain, Portugal, and other lands on the Atlantic coast and on the Baltic Sea. Most of its sailing, however, has been in northerly waters, as far north as Archangelsk and Murmansk. There have also been dramatic moments, such as in 1889 when Anna Rogde was in a hurricane off the coast of Finnmark. The storm destroyed the rigging and the shipper had to order the mast cut down. But Anna Rogde made it though that time, too!

One is filled with great awe when one remembers the conditions under which sailors of that time lived: Vessels were driven by the wind; there was no communication between the ship and land; hudrographic charts were quite inaccurate; and the network of lighthouses was not built up in the North. The sextant was the only intrument they had.

In 1919 Anna Rogde received a one-cylinder Bolinder motor with 40 hp which functioned as makeshift when there was no wind. A wheelhouse was built; the main mast was shortened; and the foresail was fitted with a derrick.

The ship was laid up in 1972 by Per and Wilhelm Rogde, after having been used in freighting continuously since 1868.

In 1976 Anna Rogde was acquired by the brothers Aage and Magne Indahl. With support from the Norwegian Cultural Council and the Environmental Department they had the vessel restored to its original state. This was done in two operations in 1978 and 1986.

The Anna Rogde is probably the oldest schooner in the world. She is a year older than the famous Cutty Sark. Anna Rogde has now been returned to Harstad and is a beatiful attraction for the whole area. She has permanent anchorage at the Cultural Center wharf in Harstad.

'Friends of Anna Rogde'

The purpose of ' Friends of Anna Rogde' is to support the conservation and running of one of the world's oldest sea going schooners, as well as promoting common sense at sea and improving safety.

The crew you meet aboard Anna Rogde are all volunteers. You too are welcome to become a member of 'Friends of Anna Rogde'.

Technical information

Page under construction

Anna Rogde today

page under construction

Practical information

HOW TO DRESS
We recomend to always dress warmly, even in the summer. Good footwear with rubber soles. Hat and gloves. It can get quite chilly out on deck at sea."Anna Rogde" has 19 big, warm jackets to lend your party if you get cold.

FISHING
You are welcome to bring your own fishing equipment.

FACILITIES ONBOARD
You can bring your own sleepingbag or duvet covers.
* 2 toilets onboard
* 2 wash basin with handshower
* washing machine
* tumbledryer
* a galley with modern equipment

BAR
We have a fully licensed bar. You are not allowed to bring your own drinks onboard. You can by from our bar, cash only.

safety

Opplevelser til havs

150 år og spennende jubileumsprogram

Anna Rogde fyller 150 år i 2018, og det markeres med et rikholdig jubileumsprogram.

I tillegg har skuta nå fått nye muligheter etter tilskudd på 1 million over tre år fra Harstad Kommune. Dette tilskuddet vil bidra til at "Anna Rogde" vil være synlig i bybildet. Gladnyheten fortsatte da vi utlyste stilling som skipper / maritimt ansvarlig på verdens eldste seilende skonnert, og ble overveldet over responsen. Blant mange kvalifiserte søkere har vi nå ansatt Eilif Aslak Gabrielsen.

Eilif er 60 år og kommer fra jobb i Kystverket som skipsfører gjennom 7 år. Fra 1999 til 2004 var han aktiv i miljøet rundt Anna Rogde, som både styrmann, skipper og prosjektleder. Bl.a deltok han i Tall ships race med Anna Rogde i 2004. Eilif har i tillegg pedagogisk jobberfaring og har stor interesse for seiling. Han har vært med på å seile både til Grønland, Svalbard, Caribien, Østersjøen, Middelhavet og langs norskekysten.

Med Eilif ombord har "ho Anna" fått mange nye muligheter til aktivitet til havs. Vi arbeider for tiden med å lage ulike opplevelser til salgs for ulike kundegrupper. Send gjerne foresløpørsel til oss på annarogde@stmu.no

 

 

Experiences on the oceand

Celebrating 150 years with many activities

"Anna Rogde" is the oldest sailing schooner in the world - 150 years old in 2018. We are celebrating with a number of activities throughout the year. Many of these activities will be most suitable for a norwegian speaking audience, but contact us for a tailor made day for your group at annarogde@stmu.no

 

KONTAKT

For spørsmål/henvendelser, ta kontakt med oss!

"Anna Rogde" går i feriemodus fra 30.juni-24.juli og tar ingen oppdrag i det tidsrommet.

Kom gjerne til havna i Harstad for å se henne i perioden, det er et syn!

Rederikontor: Merkurveien 21 9498 Harstad

Epost: annarogde@stmu.no

Mobil: +47 920 18 848

Skipper: Merkurveien 21, 9498 Harstad

Epost: eilif@stmu.no

Mobil: +47 908 12 337

 

Administrasjon Sør-Troms museum

Trondenesveien 122

Tlf.: +47 770 18 380 

 

Jubileumsåret 2018

Skuta feirer 150 år, og hovedmarkeringen skjer 18.august.

La deg friste av denne teaseren med Ola Bremnes og Katie Payne
Les mer om jubileumsåret 2018